یادداشت دکتر امید اشکانی، مدیرعامل مشاوره مهندسی تلاشگران کیفیت سبز.
کیفیت و نسل Z
امروز، به عنوان روز ملی کیفیت را به عنوان یکی از روزهای اصلی در توسعه سیستم مدیریت کیفیت در کشورمان ایران میشناسیم. مسئله بسیار مهمی که امروزه در حوزه کیفیت مطرح است، این است که اینده کیفیت به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟
واقعیتی که امروز باید به آن توجه داشته باشیم، حضور نسلی جدید در محیط کار است که این نسل، نقش موثری در توسعه سیستم های کیفیت ایفا خواهند کرد. این نسل که به نسل زومر، یا همان نسل Z شناخته می شوند، نسل مهمی در توسعه جوامع کاری ایفا میکنند و لازم است که توجه ویژه ای به آنها شود.
نسل زومر به عنوان یک نسل مهم و کلیدی، نیاز به آموزش بیشتری دارند و لازم است که در آینده آموزش های بیشتری ببیند. این نسل ریسک پذیری به شدت بالاتری دارند و این موضوع منجر به این میشود که در امور کیفی، ریسک بالاتری را پذیرا باشند که این ریسک بالا ممکن است در آینده به مشتری آسیب برساند و این موضوع، اهمیت و نقش مدیریت ریسک را بیشتر مطرح کرده است.
مدیریت ریسک در کنار مدیریت کیفیت، یکی از نکات مهمی است که نسل زومر باید به آن توجه داشته باشند. علاوه بر این، توجه به سیستم های مشتری مداری نیز به شدت باید مورد توجه باشد. نسل زومر به عنوان یک نسل با اختلاف و شکاف عمیق با نسل های قبلی خود شناخته می شوند و حضور آنان می تواند منجر به ایجاد اختلافاتی در عرصه مشتری مداری شود که چالش های جدی را ایجاد میکند.
در این روز مهم، لازم است صرفا به تکنیک های سنتی کیفیت فکر نکنیم و باید به بررسی هرچه بیشتر کیفیت در نسل جدید و همچنین عمق و اهمیت توسعه هوش مصنوعی بر امور کیفی بپردازیم.
روز ملی کیفیت بر تمامی فعالان این حوزه مبارک باد.















