چرا نباید چک کردن گوشی اولین کاری باشد که صبح‌ها انجام می‌دهید؟

وقتی از خواب بیدار می شوید نخستین کاری که می کنید چک کردن نوتیفیکیشن های گوشی است تا مبادا از تحولات جدیدی که رخ داده اند بی خبر بمانید. اما به گفته "تریستان هریس"، طراح سابق اخلاق گرای گوگل، نگاه کردن گوشی بلافاصله بعد از بیرون آمدن از تختخواب می‌تواند روز شما را خراب کند.

هریس در سه سال گذشته در مورد تاثیرهای سوء تکنولوژی بر ضعف ذهن ما تحقیقاتی انجام داده است. او طراحان تکنولوژی را با جادوگران مقایسه می‌کند و می‌گوید این افراد به دنبال نقاط کور، لبه ها، آسیب‌پذیری ها و محدودیت‌های درک مردم می‌گردند! 
بنابراین می توانند بر کارهایی که مردم انجام می‌دهند تاثیر بگذارند، بدون اینکه حتی آنها بفهمند چه بلایی سرشان می‌آید. وقتی به تکنولوژی این قدرت را می‌دهید، تجارب شما را به شیوه‌ای کنترل خواهد کرد که نخواهید فهمید.

او در مورد اینکه چرا نباید چک کردن گوشی اولین کاری باشد که صبح ها انجام می‌دهید می‌گوید: 

 "وقتی صبح ها از خواب بیدار می شویم و گوشی خود را برای دیدن لیست نوتیفیکیشن ها روشن می‌کنیم شما با تجربه بیدار شدن از خواب و احاطه شدن با منویی از چیزهایی که دیروز اتفاق افتاده‌اند و در جریان آنها قرار نگرفته‌اید گرفتار می‌شوید."

تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که دریافت مداوم نوتیفیکیشن ها میزان استرس را بالا می‌برند. برای مثال در تحقیقی که بر روی ۲۰۰۰ کارگر انجام شد مشخص شد نوتیفیکیشن های ایمیل با احساس بیشتر اضطراب ارتباط مستقیم دارند.

یک راهب بودایی به نام  Thich Nhat Hanh اشاره می‌کند وقتی احساس استرس می‌کنیم، یا در حال نشخوار گذشته‌ایم یا نگران آینده‌ایم. این دقیقا همان اتفاقی است که با نگاه کردن به نوتیفیکیشن های گوشی می‌افتد و به جای لذت بردن از صبح مجبور می‌شوید به همه کارهایی فکر کنید که می‌خواهید انجام دهید یا اتفاقاتی که دیروز افتاده است.

هریس پیشنهاد می‌کند به جای چک کردن گوشی باید بیشتر سعی کنید کارهایی را انجام دهید که با نیازهای واقعی شما مطابقت دارند. برای من خوردن یک فنجان چای بدون فکر کردن به موضوع خاصی بهترین حالت ممکن است.