قانون ۳۳۳ برای کنترل اضطراب

قانون ۳۳۳ برای کنترل اضطراب

اجداد ما وقتی درگیر مبارزه با حیوانات وحشی یا شکار می‌شدند یا خطری جانشان را تهدید می‌کرد، دچار استرس شدیدی می‌شدند. این میزان از استرس، بدن را برای دفاع یا گریز آماده می‌کند و جان انسان را نجات می‌دهد، اما اگر بدن مدتی طولانی در این حالت باقی بماند، آسیب می‌بیند. وضعیت امنیت انسان امروزی با اجدادش قابل‌قیاس نیست، اما انسان امروزی استرسی بسیار بیشتر از اجداد باستانی خود دارد. در اینجا به شما توضیح داده می‌شود چطور با قانون ۳۳۳ اضطرابتان را کاهش دهید.

قانون ۳۳۳ چیست؟

از استثناها که بگذریم، وقتی مضطربید یا به آینده فکر می‌کنید یا به گذشته. در لحظه حال معمولا هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند و هیچ اتفاق بدی هم رخ نمی‌دهد. پس برای غلبه بر اضطراب فقط باید به لحظه حال و محیطی که در آن قرار دارید، برگردید. طبق قانون ۳۳۳، وقتی مضطرب می‌شوید باید توجه خود را به ۳ چیزی که می‌توانید لمس کنید، ببینید و بشنوید معطوف کنید. با این کار به محیط فیزیکی اطراف و لحظه حال برمی‌گردید و ذهنتان متوجه می‌شود هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند و افکار مزاحمی که منجر به اضطراب شده‌اند، از شما دور می‌شوند.

چطور از قانون ۳۳۳ برای مهار اضطراب استفاده کنیم؟

برای اجرای قانون ۳۳۳ بهتر است کار را با تمرکز روی تنفس آغاز کنید و سپس سراغ اجرای گام‌های قانون ۳۳۳ بروید. در ادامه هر گام را توضیح می‌دهیم:

به محیط اطراف خود نگاه کنید و به ۳ چیزی که در این محیط وجود دارد، توجه کنید. می‌توانید به وسایل بزرگ مثل میز یا یک ماشین در خیابان توجه کنید یا توجه خود را به چیزهای کوچک‌تری مثل خودکار یا دکمه پیراهن‌تان معطوف کنید.

۳ صدایی را که در محیط وجود دارند، بشنوید. صداهایی که به آنها گوش می‌کنید، ممکن است هر چیزی باشند؛ از صدای تیک‌تاک ساعت گرفته تا صدای خروپف کسی که در اتاق کناری خوابیده است!

۳ چیز را لمس کنید یا حرکت دهید. مثلا دست‌تان را به دیوار بکشید یا صندلی خود را کمی جابه‌جا کنید. اگر در موقعیتی هستید که نمی‌توانید چیزی را لمس کنید، یکی از اعضای بدنتان را حرکت دهید. مثلا دست یا پایتان را تکان دهید یا کمی سرتان را بخارانید.

قانون ۳۳۳ برای چه موقعیت‌هایی کاربردی است؟ اجرای قانون ۳۳۳ ساده است و در هر موقعیتی که دچار اضطراب شوید، کاربردی است. چند نمونه از موقعیت‌هایی که می‌توانید با قانون ۳۳۳ آرامش‌تان را به‌ دست آورید، عبارت‌اند از:

اگر حین رانندگی دچار اضطراب شدید، ۳ چیز در جاده روبه‌روی خود را ببینید، فرمان، دنده و پدال‌ها را با دست و پایتان لمس کنید و به صداهایی که می‌شنوید،‌ توجه کنید. البته اگر حین رانندگی دچار اضطراب شدید، ماشین را سریع متوقف کنید و بعد از آرام‌شدن دوباره حرکت کنید.

اگر دچار اضطراب اجتماعی هستید و هنگام ملاقات با افراد جدید مضطرب می‌شوید، از قانون ۳۳۳ استفاده کنید. نگاه‌کردن به چهره افرادی که اطراف شما نشسته‌اند، لمس گرمی یا سردی نوشیدنی و گوش‌دادن به صدای موسیقی احتمالی که در فضا وجود دارد، شما را آگاه و افکار مزاحم را دور می‌کند.

سخنرانی یکی از پراسترس‌ترین کارهایی است که هر فردی در زندگی انجام می‌دهد. برای کنترل اضطراب سخنرانی در طول ارائه به افراد یا اشیای محیط نگاه کنید، کاغذ یا میکروفنی که در دست دارید را لمس کنید و به صدای ضربان قلب و ریتم تنفس خود گوش دهید.