جزئی نگری رهبران، خوب یا بد؟!

تابه‌حال برایتان پیش آمده که مدیرتان چگونگی انجام کار را با جزئیات برایتان توضیح دهد؟ 

وقتی مدیر بیش از حد به جزئیات می‌پردازد، مسائل برای فرد کمی خسته‌کننده می‌شوند.
 رهبرانی که چگونگی انجام کار را به دقت توضیح می‌دهند ولی نمی‌توانند تصویر کلی (یعنی دلیل، چرایی و هدف این درخواست) را برای کارمند شرح دهند، رهبران ضعیفی هستند.

هیچ‌کس دوست ندارد کنترل شود و هیچ‌گونه آزادی عملی در شغلش نداشته باشد. متاسفانه بعضی از رهبران برای اینکه حس قدرت کاذب خود را حفظ کنند بیش از حد در فرایند مداخله می‌کنند.

 این افراد، که از رویکرد مدیریت خرد استفاده می‌کنند و بیشتر بر چگونگی انجام کارها تمرکز دارند، شاید در ابتدا به موفقیت‌های ‌کوتاه‌مدتی دست یابند اما در واقع با این کار استراتژی بلندمدت، مقیاس‌پذیری کلی و رضایت کارمندانشان را به خطر می‌اندازند.

رهبران عالی در رابطه با چگونگی انجام کار اطلاعات زیادی در اختیار کارمندان قرار نمی‌دهند. البته رهبران برای اجرای این رویکرد باید ابتدا ابزار و مهارت‌های کافی برای پی بردن به «چگونگی انجام فرایند» را به کارمندان بدهند و سپس از آن‌ها انتظار داشته باشند تا خودشان راه‌حل‌ها را پیدا کنند.

 رهبران اول باید هزینه زیادی را صرف آموزش کارمندان کنند و مطمئن شوند که آن‌ها آمادگی لازم را برای بررسی و ارزیابی فرایند داشته باشند.

ویژگی رهبران عالی آن است که کسانی هستند که انتظارات خود را بدون کم و کاست برای کارمندان تعریف می‌کنند. 
وقتی به کارمندان آزادی عمل می‌دهید، در واقع نشان می‌دهید که به آن‌ها اعتماد دارید (موضوعی که طبق تحقیقات برای بهره‌وری و احساس تاثیرگذاری در محیط کار بسیار حیاتی است). 

همچنین وقتی به عنوان رهبر کارمندان را تشویق به تفکر می‌کنید، توسعه تیمتان بیشتر می‌شود. وقتی مدیری می‌بیند که کارمندش چطور مسئله‌ای را حل می‌کند، می‌تواند خیلی خوب میزان درک او از ماموریت (یعنی تصویر کلی که او از وظیفه‌اش دارد) را بررسی کند و اگر شکافی در مهارت‌ها یا میزان درک او مشاهده کرد (یعنی احساس کرد مسئله‌ای را به خوبی درک نکرده یا مهارت کافی برای حل مسئله ندارد) آن را برطرف کند.

مدیران می‌توانند این شکاف‌های دانشی را با آموزش و رهیاری پر کرده و توسعه کارمندان را تکمیل کنند.

 با توجه به اینکه همه ما هنوز در مسیر دست‌یابی به ویژگی رهبران عالی هستیم، باید جملات حکیمانه سایمون سینک را همیشه به خاطر داشته باشیم که می‌گوید:
 «فاصله بین رهبر خوب و بد، تفاوت بین هدایت کردن و زیاد هدایت کردن است.» 
کافی است هدف را مشخص کنید، محصولات یا خدمات مورد نظر را شرح دهید و بقیه کار را به دستان پرتوان اعضای تیم بسپارید.